Iza engleskih skraćenica u naslovu teksta stoji Total Cost of Ownership (TCO), jedina metrika o kojoj trebate razmisliti ozbiljno kad kupujete, unajmljujete ili financirate vozilo. Razlog? Upravo druga engleska skraćenica TKO – Technical Knockout.

Igre riječima na stranu, približiti ćemo vam kako financijski odgovorno pristupiti održavanju voznog parka tvrtke i kojih par svježih statističkih podataka trebate unijeti u svoj kalkulator.

Konkurentan ukupni trošak vlasništva vozila

U svom najjednostavnijem obliku, ukupni trošak vlasništva (TCO) je izvorna nabavna cijena vozila, umanjena za njegovu buduću vrijednost (amortizacija), plus svi porezi i tekući troškovi.

To uključuje obavezno automobilsko osiguranje, kasko osiguranje, troškove pri registraciji vozila – tehnički pregled, eko test, naknadu za ceste, posebnu naknadu za okoliš, porez na cestovna motorna vozila i ostale naknade, godišnje servise i izvanredne popravke, troškove nabavke, sezonske zamjene i čuvanja guma, troškove zamjenskog vozila kada je vozilo na servisu, cestarine i potrošnju goriva.

Porezi i njihov obračun traže detaljno pojašnjenje, posebno ako zaposlenicima dajte automobil na stalno korištenje što predstavlja njihovu plaću u naravi. Zato prije svega razgovarajte s voditeljem financija ili poreznim savjetnikom.

Već sad smo nabrojali puno toga što ne stoji u atraktivnoj akcijskoj cijeni vozila u prodajnom oglasu, zar ne?

Vrijedne informacije koje ste možda propustili prošli mjesec

Niste zapeli u gužvi. Vi ste gužva!

“Vozilo se izmicalo drugima s puta, iznenada se zaustavljalo ispred prometnih raskrižja, propuštalo druge automobile i ponašalo se kao da poznaje sve detalje svakog zamislivog prometnog pravila.”

Ova rečenica, slobodno prevedena, preuzeta su iz znanstvenofantastičnog romana pod nazivom “Utopolis” koji je napisao Werner Illing prije gotovo stotinu godina – 1930. Kada ju čitate, teško je vjerovati kako je prije toliko godina njemački autor uspio točno predvidjeti vrste stvari na koje se proizvođači vozila sada jako usredotočuju.

Zapravo, tijekom svog romana dotaknuo se i teme, danas toliko bitne, povezanosti kada je opisao kako funkcioniraju “misteriozni automobili koji sami sobom upravljaju”. Na prednjem dijelu svakog vozila bilo je “malo oko s prizmom” koje je djelovalo na električne ćelije osjetljive na svjetlost i komuniciralo s električnim očima koje su bile “diskretno uvučene u zidove kuća”. “Ove mehaničke oči reguliraju brzinu i upravljanje pomoću izmjeničnog odraza zrcala.”
94 godine kasnije, u eri u kojoj se cestovni promet sve više digitalizira, naše se društvo nalazi na pragu vjerojatno najveće revolucije mobilnosti od izuma automobila.

Softver i elektronika preuzimaju sve više zadataka od vozača, pretvarajući automobile u kotrljajuće strojeve visoke tehnologije. Svi renomirani proizvođači sada nude potpomognutu i poluautomatiziranu vožnju, a broj vozila opremljenih značajkama automatizirane vožnje značajno će se povećati u nadolazećim godinama.

Hoćemo li tako smanjiti gužve na cesti? Možda će i to netko proučavati za stotinu godina.

Što možete učiniti za sigurnost vožnje na hrvatskim cestama?

Stopa smanjenja smrtnosti na cestama u Hrvatskoj u posljednjem je desetljeću dosegla 30%, nadmašujući prosjek EU-a i pokazujući predanost države sigurnijim cestama. Iako cilj nacionalne strategije smanjenja od 50% do 2020. nije postignut, ostvarena su značajna poboljšanja. Međutim, smrtnost na cestama u Hrvatskoj i dalje je znatno viša od prosjeka EU-a, što naglašava potrebu za daljnjim naporima i mjerama za poboljšanje sigurnosti na cestama.

Hrvatska je četvrta najgora europska zemlja po broj smrtno stradalih, 71 stradali na milijun stanovnika. Za usporedbu u Norveškoj je taj broj 21.

U Francuskoj, strategija sigurnosti cestovnog prometa uključujući praćenje, evaluaciju i usmjeravanje odluka politike u izgradnji maksimalno automatiziranog sustava za provođenje programa smanjena brzine. Zato je u 2023. izdano više od 17 millijuna prekršajnih prijava zbog prebrze vožnje, što znači da je gotovo svaki drugi automobil u Francuskoj dobio kaznu (u Francuskoj je 2023. bilo registrirano 38.9 milijuna osobnih vozila).

Sigurna i odgovorna vožnja u novom automobilu jedno je od rješenja sigurnosti na cestama.

Potpuna digitalizacija vožnje

Softver je ključan za budućnost automobilske industrije. Neki vozači misle da ga ima previše u današnjim automobilima dok drugi kukaju kako ga je premalo i kako ne radi kako ispravno. Dostupni podaci pokazuju da se samo 15% do 20 % trenutačnih zaposlenika u europskim kompanijama bavi softverskim rješenjima.
Svjesni takvog stanja europski prozvođači automobila, pokušavanju pronaći holistička rješenja. Primjerice, europski vodeći proizvođači razvijaju zajedničke ili interoperabilne softverske platforme kako bi izbjegli skupe samostalne aktivnosti.

Rano zapošljavanje, prekvalifikacija i akvizicija novih talenata također mogu pomoći u razvoju novih softwareskih rješenja. Veliki europski proizvođači intenziviraju rano zapošljavanje izravno sa sveučilišta i potiču obrazovanje svojih trenutnih zaposlenika kroz STEM i partnerstva sa sveučilištima i školama. Istraživanje pokazuje da je prekvalifikacija već u punom tijeku: 37% europskih automobilskih dobavljača trenutno radi na prekvalificiranju, a još 41% ih planira provesti. Kako bi privukli kvalificirane softverske talente iz drugih regija, europski poslodavci trebali bi ubrzati procese oko radnih dozvola i zadovoljiti zahtjeve novih talenata u pogledu plaće, beneficija i radnih uvjeta.

Što mislite jesu li današnji automobili previše ili premalo digitalizirani?

Amortizacija automobila

Gorivo i osiguranje su na primjer očiti tekući troškovi  , ali amortizacija vozila (razlika između vrijednosti automobila kada ga kupite i kada ga odlučite prodati) najveći je trošak posjedovanja automobila, ali i uvelike skriven.

Automobile mijenjamo u prosjeku svakih 3-5 godina. Neki novi automobili mogu imati pad vrijednosti za čak 20-35% u prvoj godini, a često će izgubiti 50% ili više tijekom tri godine.

Na primjer, ako uzmete dva automobila na jeftinijem kraju tržišta, možete vidjeti da je automobil B u početku jeftiniji za 2000 eura, ali zapravo košta više tijekom tri godine od automobila A.

Čak i ako skuplji automobil A također ima veće troškove rada, manje se amortizira.
U međuvremenu, automobil B, koji je jeftiniji za kupnju i vožnju, gubi vrijednost puno više.
Zapravo, amortizira se toliko više da je početna ušteda od 2000 eura u potpunosti nadmašena amortizacijom tijekom tri godine.

Kako možete smanjiti amortizaciju svog automobila i maksimizirati njegovu vrijednost pri prodaji? Od početka treba istražiti i razmisliti o marki i modelu vozila, čak i njegovoj boji, trajanju garancije, dodatnoj opremi koja biti zanimljiva pri prodaji za 5 godina (ne, stakleni krov se ne sviđa baš svima op.a) i broju kilometara koji će taj automobil imati kad ga se odlučite riješiti.

Osiguranje vozila

Posljednjih godina cijene automobilskih osiguranja u Hrvatskoj porasle su za 15 do 30 posto zbog povećane inflacije. Također od 2024. i zbog novog zakona o obveznim osiguranjima koji donosi veću zaštitu vlasnika autombila, ali i više premije osiguranja.

Financiranje vozila

Kamate leasing društava kroz koje se većina tvrtki nabavlja vozila snažno su porasle zadnjih par godina zbog rasta Euribora, referentne kamatne stope. Možda vas taj rast kamata manje smeta ako ste kao i većina ugovorili fiksnu kamatnu stopu. U suprotnom vaš automobil kojeg sad gledate na parkingu postao je još skuplji.
Iznos kamate ne mora biti najveći izazov ako ste na vrijeme izabrali optimalan model leasinga za vašu tvrtku.

Moove On usluge

Iz svega navedenog jasno je kako nerazumijevanje svih troškova povezanih s posjedovanjem voznog parka može dovesti do niza financijskih izazova za tvrtku.

Višegodišnje iskustvo u prodaji i održavanju vozila naša je najveća vrijednost koju možemo podjeliti s vama i zajedno oblikovati vozni park koji će odgovarati vašim mogućnostima i potrebama.

Moove On i slični pružatelji usluga na tržištu mogu biti rješenje jer korisniku osiguravaju predvidljivi trošak korištenja vozila (koji obuhvaća, između ostalih, troškove financiranje vozila, redovno i prošireno održavanje, obvezno i kasko osiguranje, troškove guma, troškove zamjenskog vozila) tijekom cijelog razdoblja korištenja vozila, a preuzimaju većinu rizika koje mogu donijeti promjene na tržištu.

Kako optimizirati troškove voznog parka vaše tvrtke? Bez ikakvih obaveza dogovorite sastanak s Moove On savjetnikom.

Podijeli s prijateljima:

MOOVE ON kroz ponudu dugoročnog najma vozila želi svojim korisnicima osigurati što širi izbor mogućnosti kako bi oni mogli odabrati opciju mobilnosti koja najbolje odgovara njihovim željama i potrebama.

Kod dugoročnog najma vozila sve su usluge korištenja automobila objedinjene na jednom mjestu, a svi troškovi na jednom računu.

Najveći rast tržišnog udjela na europskom tržištu u 2023. godini za marku Dacia

Dacia je 2022. godine uvela novi identitet svog vizualnog znaka na vozilima te time najavila i svoje rekordne brojke na europskom tržištu.

U prvom kvartalu 2023. godine Dacia je ostvarila najveći rast tržišnog udjela na europskom tržištu od top 30 najuspješnijih brandova. Model Dacia Sandero je najprodavaniji automobil na europskom tržištu privatnih kupaca, a Dacia Duster vodeći u segmentu SUV-a u Europi.

Dacia je utemeljena 1966. godine s ciljem da rumunjskom narodu osigura kvalitetne i pristupačne automobile. Od 1999. godine kada postaje dijelom Renault Grupe te svojim dinamičnim razvojem Dacia od regionalnog igrača postaje igrač na europskom i širem tržištu. Od 2004. godine, kada je uveden na tržište model Dacia Logan, prodano je više od 8 milijuna Dacia vozila.

Dacia na hrvatskom tržištu

U zadnjih dvadesetak godina na hrvatskom je tržištu prodano više od 23.000 Dacia automobila. Prije desetak godina Dacia još nije bila u prvih 20 najprodavanijih automobilskih marki na našem tržištu, a danas zauzima 6. mjesto na hrvatskom tržištu osobnih automobila. A nastavlja i dalje s rastom tržišnog udjela.

Dacia Duster i Dacia Sandero su među najprodavanijim modelima na hrvatskom tržištu. Uz njih su u ponudi i električna Dacia Spring, Dacia Sandero Stepway te Dacia Jogger u izvedbama s 5 i 7 sjedala.

U benzinskoj, plinsko-benzinskoj, električnoj ili hibridnoj izvedbi? Za privatne ili poslovne svrhe?

Dacia ponudom inovativnih, praktičnih i pouzdanih vozila svojim korisnicima pruža odličnu vrijednost za njihov uložen novac. Zato će i dalje Dacia biti izuzetno važan igrač na hrvatskom tržištu.

Dacia u ponudi MOOVE ON dugoročnog najma vozila

MOOVE ON kroz ponudu dugoročnog najma vozila želi svojim korisnicima osigurati što širi izbor mogućnosti kako bi oni mogli odabrati opciju mobilnosti koja najbolje odgovara njihovim željama i potrebama.

Zato nam je drago da smo u svoju ponudu uveli dugoročni najam Dacia vozila.

Više informacija o MOOVE ON ponudi dugoročnog najma Dacia i ostalih marki vozila možete naći na www.mooveon.hr/top-ponuda.

MOOVE ON usluge dugoročnog najma vozila dostupne su poslovnim i privatnim korisnicima.

MOOVE ON usluge dugoročnog najma vozila dostupne su i za mogućnost plaćanja kriptovalutama.

Dario Matečić

CEO

Move On Mobility Solutions d.o.o.

Višegodišnje iskustvo rada na automobilskom tržištu na raznim područjima, s mnogim izvanrednim automobilskim brandovima te na puno zanimljivih projekata. Interesiraju ga dinamične promjene kroz koje prolazi automobilsko tržište te kako pronaći inovativna i kvalitetna rješenja za mobilnost korisnika. Zato je od samog početka rada te tvrtke dio MOOVE ON tima.

Podijeli s prijateljima: